Spotkania Debaty Dwóch Ambon nawiązują do jednej z najpiękniejszych tradycji tolerancji polskiego chrześcijaństwa: kiedy to w XVII wieku w dominikańskim kościele w Lublinie dochodziło do dysput pomiędzy arianami a katolikami. Dwie ambony nie są tu przenośnią – rzeczywiście w dominikańskiej bazylice znajdują się usytuowane naprzeciwko siebie dwie rokokowe ambony, wykonane w puławskim warsztacie Sebastiana Zeisla, zwieńczone baldachimem z figurami świętych Dominika i Tomasza.
Pierwsza z Debat Dwóch Ambon odbyła się w czasie I Kongresu Kultury Chrześcijańskiej w Lublinie w 2000 roku. Od tego czasu w Bazylice oo. Dominikanów spotykają się przedstawiciele różnych wyznań, m.in. prawosławny abp Abel Popławski, przedstawiciel Kościoła ewangelicko – reformowanego bp Zdzisław Tranda, imam Selim Chazbijewicz czy katolicki abp Damian Zimoń. Spotkania organizuje dominikańska Fundacja „Ponad Granicami” im. Świętego Jacka Odrowąża
Październikowa Debata będzie towarzyszyła V Kongresowi Kultury Chrześcijańskiej, wezmą w niej udział prof. Piotr Gutowski z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz prof. Jan Woleński z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Temat tego spotkania to Wolność i religia.
www.lublin.dominikanie.pl
Chór należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Jego repertuar jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. I to właśnie dla uczczenia przyznania tytułu doctora honoris causa profesorowi Pendereckiemu odbędzie się koncert w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, na którym muzycy zaprezentują przed Państwem osiem utworów muzycznych a capella.
„Ojciec Bóg” to ironiczna sztuka o ojcowskiej miłości. Rewelacyjny, wzruszający tekst mówi o rzadko podejmowanym przez twórców temacie: relacjach między ojcem a synem. W roli tytułowej występuje Marcin Perchuć, aktor Teatru Montownia, a muzykę skomponował Wojciech Waglewski.
www.ojciecbog.pl
Wstęp po wcześniejszym zgłoszeniu udziału (tel. 662 487 212)
Prof. Leszek Mądzik o prezentowanych na wystawie fotografiach mówi tak: Dotknięcie sacrum w sztuce najpełniej ujawnia się w miejscach na to przeznaczonych. Świątynie, które odwiedzałem w różnych krajach, od Meksyku do Moskwy, pokazują nie tylko wartość artystyczną rzeźb, malarstwa czy architektury, ale swoją ekspresją świadczą o sile przeżycia wiary, podpartą lokalnymi zwyczajami, przybliżając nas do wielokulturowości miejsc, z których się zrodziły. Ekspresja ujęć biblijnych wizerunków Chrystusa mająca często teatralną dramaturgię, mówi o sile przeżycia w spotkaniu z SACRUM.
Najnowszy film Ryszarda Bugajskiego, twórcy wielokrotnie nagradzanych produkcji: „Przesłuchanie” i „Układ zamknięty”. „Zaćma” opowiada o prawdziwej postaci Julii Brystygierowej, znanej jako „Krwawa Luna” – sadystycznej funkcjonariuszce UB, jednej z najbardziej niesławnych postaci powojennej Polski. Obok Marii Mamony („Układ zamknięty”), która zagrała główną rolę, zobaczymy m.in. Janusza Gajosa – zdobywcę nagrody dla Najlepszego Aktora na 40. edycji Festiwalu Filmowego w Gdyni, Małgorzatę Zajączkowską, Olgę Bołądź, Piotra Głowackiego i Marka Kalitę.
www.kinoswiat.pl/zacma/
Link do zwiastuna: https://www.youtube.com/watch?v=1JEry9QPXbE
Wstęp po wcześniejszym zgłoszeniu udziału (tel. 662 487 212)
Tytuł wystawy to słowa, którymi – 26 maja 1946 roku – zwrócił się do swoich diecezjan, rozpoczynając pierwsze publiczne wystąpienie bp Stefan Wyszyński, ósmy w dziejach diecezji ordynariusz lubelski, najmłodszy wówczas polski biskup.
Na wystawie prezentowane są – nierzadko po raz pierwszy – fotografie i dokumenty ze zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego Lubelskiego, Biblioteki Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie, Instytutu Prymasowskiego Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, Biblioteki Uniwersyteckiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Archiwum Państwowego w Lublinie oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Konsultantem historycznym wystawy jest JE abp prof. Bolesław Pylak Arcybiskup Senior Archidiecezji Lubelskiej, autorem koncepcji Leon M. Budrys, zaś wyboru tekstów oraz doboru fotografii i dokumentów dokonał Piotr Krzysztof Kuty,
za www.archidiecezjalubelska.pl
Wystawa 100/100, na której zaprezentowanych zostanie 100 najcenniejszych dzieł sztuki ze zbiorów muzealnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II jest zapowiedzią uroczystych obchodów jubileuszu 100-lecia uniwersytetu, który przypada w 2018 r.
Różnorodność i bogactwo kolekcji, zarówno pod kątem gatunków artystycznych jak i chronologii, tłumaczy burzliwa historia zbiorów, zapoczątkowanych w 1932 r. przez darowiznę ks. Jana Władzińskiego (1861-1935), który przekazał na rzecz KUL „zbiór pamiątek historycznych i stylowych okazów z różnych zakątków kraju”. W grudniu 1939 r. zgromadzone na KUL dzieła sztuki zostały zarekwirowane przez Niemców i bezpowrotnie utracone. W odradzającym się po wojnie uniwersytecie nie zapomniano o przedwojennych tradycjach muzealniczych. Dzięki ofiarności instytucji kościelnych i osób prywatnych na przestrzeni ostatnich 60 lat na KUL udało się zgromadzić przeszło 1700 obiektów.
Na wystawie można zobaczyć obrazy i rysunki wybitnych artystów polskich od Piotra Michałowskiego i Jana Matejki, przez Józefa Chełmońskiego, Leona Wyczółkowskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego i jego syna Rafała, Włodzimierza Tetmajera i Józefa Pankiewicza, aż po Antoniego Michalaka i Jerzego Nowosielskiego.
Imponująco prezentują się średniowieczne rzeźby, powstałe w najprzedniejszych śląskich warsztatach późnego gotyku. Do największych pereł kolekcji w tym zakresie należą: figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, tzw. Złota Katarzyna z wrocławskiej kamienicy wchodzącej w skład zabudowań Klasztoru św. Katarzyny, dzieło pracowni Jacoba Beinharta; rzeźba św. Sebastiana z warsztatu Mistrza Ołtarza z Gościszowic oraz szafa ołtarzowa Wielkiej Świętej Rodziny z kościoła pw. Trzech Króli w Kliczkowie, wykonana ok. 1520 r.
Kolekcję muzealną KUL uzupełnia 9 rękopisów, inkunabułów i dokumentów ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersyteckiej. Do najcenniejszych cymeliów należy tzw. Dekret Gracjana – iluminowany rękopis, stanowiący zbiór prawa kanonicznego, zebrany przez bolońskiego mnicha Gracjana ok. 1150 r. Rękopis lubelski, jeden z sześciu tego typu zachowanych w Polsce, powstał w Tuluzie ok. 1300 r. i dekorowany jest 63 barwnymi miniaturami w stylu gotyku francuskiego. Ponadto pokazane zostaną dyplomy królewskie i spisany odręcznie w początkach XIX w. Regestr pamiątek starożytnych i staroświeckich […] Domu Gotyckiego.