Krzysztof Penderecki doktorem honoris causa KUL
W wykładzie zatytułowanym „Humanistyczny wymiar muzyki”, Penderecki nawiązał do jednego z najbardziej znanych swoich dzieł, „Pasji według św. Łukasza”. Wyjaśnił, że jego celem jest budowanie „świata człowieka pełnego”, nie można zaś budować bez fundamentów i w izolacji od tego, co było.
Mierząc się z tradycją wielkiego Jana Sebastiana Bacha, podejmując temat pasji, chciałem przedstawić nie tylko dramat Jezusa Chrystusa, ale tragedie dwudziestowiecznych kataklizmów – mówił kompozytor.
„W moim odczuciu artysta nie może bowiem stać obok wydarzeń toczących się tu i teraz, musi znaleźć się w samym ich centrum. I dać w sztuce świadectwo, opowiedzieć się po określonej stronie wartości, wyrazić intensywne emocje, poruszające słuchacza i dające mu do myślenia” – ocenił twórca.
Penderecki wyznał, że sensem twórczości jest dla niego poszukiwanie drogi, w gąszczu różnych możliwych dróg. To poszukiwanie staje się nawet ważniejsze od znalezienia celu. Wskazywał, że sztuka nie znosi stagnacji, a imperatyw poszukiwania łączy się integralnie z imperatywem wędrówki.
„Wędrując poprzez różne krajobrazy, style i języki dźwiękowe, nie można utracić z pola widzenia znaku najważniejszego ? duchowości” – podkreślił autor „Polskiego Requiem”.
Przypominając, że humanistyka jest nauką o duchu kompozytor przekonywał, że nie wolno pozbawiać muzyki immanentnych jej wartości duchowych, dlatego nie wolno sprowadzać muzyki jedynie do rozrywki czy gry. „Muzyka winna nieść z sobą przesłanie ? przesłanie ważne dla współczesnego, często zagubionego człowieka. Także: rozbudzać jego wyobraźnię, podsycać apetyt na konstruowanie ? w aktywnym i kompetentnym słuchaniu ? znaczeń” – tłumaczył twórca.
Artysta przekonywał, że istnienie muzyki, tak jak humanistyki, jest we współczesnym świecie niezbędne. Muzyka, dowodził, może pomóc człowiekowi przezwyciężyć współczesny kryzys sensu, który dotyka go za sprawą nadmiernej technicyzacji, komputeryzacji i materializacji ludzkiego życia. Kryzys ten można przezwyciężyć dzięki idei wspólnoty, zaś muzyka jednoczy – mówił doktor honoris causa KUL.
W swoim wykładzie Krzysztof Penderecki przywołał też ogłoszony 17 lat temu „List do artystów” Jana Pawła II przypominając, że pisząc o potrzebie Piękna, papież apelował o to, aby odkryć na nowo głęboki wymiar duchowy i religijny sztuki.
KAI
Fot.: Emilia Wasilewicz, Piotr Michocki
Podpisanie dokumentu zapowiadającego Międzynarodowy Kongres Ekumeniczny „Lublin – miasto zgody religijnej 2017”
Sygnatariuszami pisma byli: metropolita lubelski abp Stanisław Budzik, biskup diecezji warszawskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Jan Cieślar, prawosławny ordynariusz diecezji lubelskiej abp Abel, rektor KUL ks. prof. Antoni Dębiński, przewodniczący lubelskiego oddziału Polskiej Rady Ekumenicznej ks. Andrzej Gontarek, prezydent miasta Lublin dr Krzysztof Żuk, marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski.
Katolicki Uniwersytet Lubelski wyspą wolności
prof. Antoni Dudek, UKSW
prof. Andrzej Friszke, PAN
prof. Janusz Wrona, UMCS
Moderator : prof. Rafał Wnuk, KUL
EUCHARYSTIA – kard. Gianfranco Ravasi
Centrum Kopernika – Czy istnieje wolna wola?
dr hab. Mieszko Tałasiewicz, UW
dr Mateusz Hohol, PAN, CK
ks. dr Zbigniew Liana, UPJPII, CK
Moderator: Łukasz Kwiatek, CK, UPJPII
Ukraińska rewolucja godności
Andrij Deszczycia, Ambasador Ukrainy w Rzeczpospolitej Polskiej
dr Paweł Kowal, PAN
dr Andrzej Grajewski, Gość Niedzielny
Moderator : prof. Andrzej Podraza
Wręczenie statuetek Memoria iustorum